De eerste week stage! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Melick - WaarBenJij.nu De eerste week stage! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Melick - WaarBenJij.nu

De eerste week stage!

Door: Anouk van Melick

Blijf op de hoogte en volg Anouk

13 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Maandag morgen om 8 uur opstaan want we werden om 9 uur verwacht op stage voor de eerste kennismaking. Om 10 voor 9 stapten we op de fiets, en klein stukje fietsen en we zijn er. Eenmaal aangekomen werden we hartelijk ontvangen door het schoolhoofd. De regels werden even verteld, we kregen een rondleiding en daarna hadden we de tijd om in alle klassen te gaan kijken. Aan het einde van de dag moesten wij onze keuze voor de stageklas doorgeven aan het hoofd. Na lang wikken en wegen heb ik de keuze gemaakt voor groep 5. Ik heb voor groep 5 gekozen omdat k in deze leeftijd het niveau en onderwijs goed kan vergelijken met Nederland. Om 1 uur is de school uit. De leerkracht gaat tegelijk met de leerlingen naar huis, om 10 op 1 waren we dus weer thuis.
's Middags heb ik de eerste indrukken verwerkt en ben ik boodschappen gaan doen bij de combémarkt. Dit is een super grote supermarkt waar je alles kan kopen. 's Avonds moesten we al vroeg eten want om 7 uur begon onze eerste salsales. De basisstappen hebben we geleerd gekregen, het zit er al wel een beetje in.

Dinsdag
Vandaag was de eerste dag dat we een hele schooldag mee zouden maken. De dag begint in Suriname altijd met het hijsen van de vlag en het zingen van het Surinaams volkslied. Ik moet dit lied wel nog oefenen want ik kan er nog niks van. Hierna gaan de kinderen allemaal terug naar hun eigen klas. De kinderen beginnen uit zichzelf verschillende liedjes te zingen in de klas. De leerkracht van de klas komt pas later binnen want deze moet eerst gaan aftekenen bij het schoolhoofd. Als eerste heb ik mij voorgesteld aan de klas. De kinderen waren erg nieuwsgierig.
Tijdens de les schrijven moesten de kinderen een tekst netjes overschrijven. Aan het einde van de les liep de leerkracht langs om te kijken of de kinderen netjes geschreven hadden. De kinderen die niet netjes geschreven hadden moesten het opnieuw schrijven.
De les rekenen duurt in Suriname echt super lang, wel 2 uur. De leerkracht bespreekt eerst een paar opdrachten met de kinderen, hierna gaan ze zelfstandig aan de slag met de opdrachten. De leerkracht schrijft ondertussen de opdrachten op het bord. Na het zelfstandig werken komen de kinderen een voor een naar het bord om een som te maken. Als alle sommen op het bord staan moeten de kinderen de opdrachten corrigeren in hun schrift. Aan het einde van de les loopt de leerkracht bij iedereen langs om te kijken of ze de opdrachten goed gecorrigeerd hebben.
Wat me ook erg opviel is dat de kinderen hier in de pauzes gewoon chips, warm eten en frisdrank kunnen kopen, erg ongezond voor de kinderen.

Dinsdagmiddag ben ik met mijn ouders gaan lunchen om de eerste indrukken met hen te delen. 's Middags zijn we nog even naar de centrale markt geweest en daarna zijn we gaan zwemmen in het hotel. 's Avonds zijn we lekker gaan eten bij zus&zo.

Woensdag
Vandaag hadden de leerlingen handvaardigheid. Op de school is er een aparte docent voor dit vak aanwezig. De docent van de groep heeft dan een uurtje vrij. Ik ben met de leerlingen meegegaan naar de les. De leerlingen moesten een moederdagwerkstuk maken. Ik ben gedurende de les bij de verschillende groepjes in de klas gaan zitten om de leerlingen te leren kennen. Ik kwam erachter dat er veel leerlingen in mijn klas zitten die familie in Nederland hebben, ook zijn sommige leerlingen al eens in Nederland geweest.
Eenmaal thuisgekomen van stage leek het ons een goed idee om te gaan zwemmen. Zwemkleding aan, luchtbed mee en hup op de fiets. Het was een heerlijk relax middagje. 's Avonds hadden we zelf macaroni gekookt en hebben we gezellig bij elkaar gezeten.

Donderdag
Vandaag komen mijn ouders op bezoek op stage om te kijken waar ik de komende 9 weken stage ga lopen. Mijn ouders waren erg geïnteresseerd en vonden het indrukwekkend om te kijken hoe het onderwijs in Suriname eraan toegaat. Mijn vader had van zijn eigen school in Nederland een stickervel meegenomen. Deze heb ik uitgedeeld aan de leerlingen. De leerlingen bloeide helemaal op toen ze een sticker kregen, ze vonden het geweldig! Mijn ouders heb ik een rondleiding gegeven door de school, daarna ben ik weer teruggegaan naar mijn klas.
's Middags ben ik gaan lunchen met mijn ouders om hun bevindingen van de school te horen. Hierna zijn we nog gaan zwemmen. Om 7 uur hadden we onze tweede salsales. Het gaat me tot nu toe goed af. Na salsa zijn we op stap gegaan naar Havannah. Tot 1 uur wordt er alleen maar salsa gedanst, na 1 uur begint het uitgaan pas echt. Dit is wel erg laat, voor mij mag het ook iets eerder beginnen.

Vrijdag
Vrijdagmorgen om 7 uur opstaan want vandaag ga ik samen met mam en pap een trip maken naar de plantages en de dolfijnen. Taxi bellen, eerst mam en pap ophalen en vervolgens met de taxi door naar Leonsberg. In Leonsberg moesten we wachten op de gids en vervolgens kon de trip beginnen. Als eerste gingen we met de boot naar fort Nieuw-Amsterdam. Hier hebben we even rondgelopen waarna we met de boot verder zijn gevaren naar plantage rust en werk. Wie had gedacht dat achter die bosrand een weiland ligt van 5 km bij 6 km. Zover als je kon kijken was er weiland te zien. We vervolgde onze trip naar plantage Fredriksdorp. Deze plantage hebben ze gerenoveerd hierdoor waren de plantagehuizen prachtig opgeknapt. Op deze plantage werd er lekker voor ons gekookt. Na het eten gingen we met de boot richting de Atlantische Oceaan om dolfijnen te spotten. Wow, wat hebben we er veel gezien. Erg leuk om de speelse dieren te zien. In de namiddag gingen we weer terug. Aangekomen in het hotel hebben we nog een lekkere plons genomen.
's Avonds ben ik nog voor de laatste keer met mam en pap gaan uiteten bij fort Zeelandia. Het was een erg mooi restaurant en zag er heel sjiek uit. Voor Surinaamse begrippen was het een duur restaurant. Het was een erg gezellige laatste avond met mam en pap samen.

Zaterdagmorgen werd ik heel vroeg wakker, ik kon niet meer slapen terwijl ik eigenlijk nog moe was. Daarom ben ik maar opgestaan en ben ik begonnen met het poetsen van de keuken en de woonkamer. Om 11 uur had ik met mijn ouders afgesproken om nog even een paar laatste spulletjes bij hun op te halen en om afscheid te nemen.

Inmiddels zijn mijn ouders alweer 3 dagen terug in Nederland. Ik vond het super om hun mijn omgeving te laten zien waar ik 3 maanden verblijf. 3 weken zijn er alweer voorbij, de tijd vliegt.
Deze week ben ik ook begonnen met het geven van lessen. Echt super. Ik ben erg benieuwd wat me de komende weken nog allemaal te wachten staat!

Ik laat het maar op me afkomen!!

  • 13 Mei 2014 - 20:25

    Lian Hamans:

    Haa Anouk,
    Wat leuk om te laeze detse ut good nao dien zin hubs!
    Nao die driej maondj zalse waal heel good kinne salsa dansen. xx

  • 13 Mei 2014 - 20:44

    Anke:

    Haa meid,

    sjoon verhoale hubse gesjreeve! Bun erg benuujt nao de foto's :) Esse truuk bus in Nederland kinse det salsa-danse bie Maarten ins proberen, alhoewel ich den bang bun veur dien tene... :p

    Succes de kommende waeke!!

    Groetjes van os allemaol,
    Anke

  • 13 Mei 2014 - 21:33

    Lisette:

    Zal wel een heel verschil zijn met het "moderne" onderwijs in Nederland.
    Een hele ervaring!

  • 13 Mei 2014 - 21:38

    Adisa:

    Hoi Anouk,

    Ik lees trouw jouw verslagjes haha.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt daar. Heel veel succes en plezier!!!


    Groetjes,
    Adisa

  • 14 Mei 2014 - 19:14

    Gerry:

    De kinderen hebben daar wel een luxe leven, 4 dagen school van 5 uurtjes.
    Maarten weet nu wat hem te doen staat, salsa les.
    Groetjes, Hennie en Gerry

  • 22 Juni 2014 - 13:13

    Opa En Oma Tita:

    Hallo Anouk,
    Eindelijk jouw berichtjes gelezen en voorgelezen aan Opa.
    Zo blijven wij ook nog een beetje op de hoogte
    Groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Het grote avontuur is begonnen!

Maandagmorgen om 5 uur gaat de wekker. Opstaan, aankleden nog even een laatste check om te kijken of ik alles heb en klaar voor vertrek! Het grote avontuur gaat beginnen! Na veel voorbereidingen en inentingen is de dag aangebroken van vertrek. Op naar schiphol om 9 uur in het vliegtuig te zitten. Pap maakte 's morgens nog een grapje dat er een Surinaamse vrouw met een dikke kont naast me kwam zitten and guess what er zat inderdaad en Surinaamse vrouw met een dikke reet in de rij naast nicole. De rit met het vliegtuig ging erg snel. We werden goed verwend door het personeel van de KLM. Een Surinaamse man begon al tegen ons te praten, we hebben goed moeten lachen om wat hij allemaal zei. Surinamers fietsen niet maar witte (Nederlanders) wel omdat ze toch zo opvallen met hun melkflessen is dat niet gevaarlijk.

Na 9 uur in het vliegtuig te hebben gezeten waren we geland en konden we eruit. Bam! Wat een klap toen ik eruit ging, meteen ontzettend warm! Ik moet er echt nog een beetje aan wennen. Robert is ons op komen halen en heeft ons naar het huisje gebracht. Een erg leuk en gezellig huisje! De weg vanuit het vliegtuig naar Paramaribo was al erg indrukwekkend. Gisteravond dachten we nog ff een drankje te gaan doen maar vanwege paasmaandag is alles gesloten. Daarom hebben we besloten om nog gezellig met z'n vijven wat te drinken in ons huisje. Dat was ook gezellig!!

Inmiddels heb ik mijn eerste nacht erop zitten en ik heb goed geslapen . Ik was wel al om 5 uur wakker maar ik denk dat ik nog even moet wennen aan het tijdsverschil.
Robert neemt ons vandaag mee voor een wandeling door Paramaribo en hij brengt ons naar de vreemdelingedienst.

Ik ben erg benieuwd wat er mij nog allemaal te wachten staat. Ik laat het maar gewoon op me afkomen.

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2014

last week in Suriname!

01 Juli 2014

Voor de allerlaatste keer de jungle in!

27 Juni 2014

Zon, zee strand. Even weg uit Paramaribo

27 Juni 2014

Zon, zee strand. Even weg uit Paramaribo

16 Juni 2014

Het altijd levendige en bruisende Paramaribo
Anouk

20 jaar oud, 11 welen stage in Suriname

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 693
Totaal aantal bezoekers 10450

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 08 Juli 2014

Het grote avontuur is begonnen!

Landen bezocht: