Zon, zee strand. Even weg uit Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Melick - WaarBenJij.nu Zon, zee strand. Even weg uit Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Melick - WaarBenJij.nu

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

27 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Vrijdag midden in de nacht om 3 uur ging de wekker. Het koffertje stond al klaar, aankleden, boterhammetjes smeren nog even rustig een kopje koffie drinken. Die vogel gaat dus niet op… De taxi chauffeur stond 15 minuten te vroeg voor de deur waardoor ik de koffie helaas door de gootsteen moest wegspoelen.. jammer, maar helaas. Instappen in de taxi en op naar het vliegveld!! Woehoee we hebben er zin in! Inchecken door de douane, nog even wachten voor het instappen en dan mogen we vertrekken, over een paar uurtjes liggen we lekker op het strand! Dat eventjes duurde helaas wat langer.. Omdat er een flinke bak mist hing konden de piloten niet vliegen.. ohnnee he.. Daar gaat onze eerste dag dachten we. Uiteindelijk was de mist toch nog best snel opgetrokken en konden we na een vertraging van 2 uurtjes vertrekken naar Curaçao!
Na 2.5 uur vliegen kwamen we aan in Curaçao. Vanuit het vliegveld moesten we een busje pakken richting de plaats waar we verbleven. Dit ging allemaal best snel, binnen een half uur waren we op de plaats van bestemming. Bikini aan, handdoek in de tas en op naar het strand! De rest van de middag hebben we lekker in het zonnetje gelegen, een cocktailtje gedronken en gezwommen in de prachtige blauwe zee. ’s Avonds zijn we samen met de eigenaar van ons verblijf gaan eten bij de vismarkt. Hier lagen verschillende soorten verse vissen. Een vis had zo’n grote kop! Niet normaal. We hadden van iedere soort vis een stukje, zodat we iedere vis konden proeven. Ik wist totaal niet welke vis ik allemaal aan het eten was, maar het was wel lekker. Na het eten zijn we nog een lekker cocktailtje gaan drinken.

De zaterdag stond in het teken van de dolfijnen. Vandaag gaan we met dolfijnen zwemmen, jippie!! Dit heb ik altijd al eens willen doen en vandaag gaat het gewoon gebeuren! Ik had toch wel een beetje kriebels in mijn buik tijdens de instructie. Er werden allemaal verschillende dingen verteld over wat we wel en niet mochten doen. Eenmaal in het water waren de kriebels verdwenen, het was fantastisch! We hebben verschillende spelletjes met de dolfijn gedaan. Zo hebben we bijvoorbeeld een ritje gemaakt tussen twee dolfijnen in. Dit ging echt snel! Aan het einde kregen we een duikbril en mochten we samen met de dolfijnen omlaag zwemmen. Een heel mooi moment, de dolfijn bleef je tijdens het omlaag zwemmen aankijken. Pas als jij weer omhoog zwemt, zwemt de dolfijn ook mee terug omhoog. Het zwemmen met de dolfijnen was echt onvergetelijk! Na het zwemmen met de dolfijnen hebben we nog eventjes op het strand gelegen. ’s Avonds was het tijd om het uitgaansleven in Curaçao te ontdekken. Een groot verschil met Suriname is dat het uitgaan in Curaçao allemaal buiten afspeelt. In Paramaribo is dit allemaal binnen. Het was een super leuke avond waarin we goed hebben gelachen en goed hebben gedanst.
Zondagmorgen vroeg opstaan om een dagje lekker te relaxen op het strand. Boekje erbij, cocktailtje erbij en af en toe een lekkere verkoeling nemen in de zee. Heerlijk om weer eens lekker in een super mooie blauwe zee te zwemmen in plaats van het bruine rivierwater of een zwembad in Suriname. Zondagavond hebben we lekker tapas gegeten bij een Mexicaans restaurant. Lekker wijntje erbij, heerlijk, echt genieten. Na de tapas zijn we nog een paar drankjes en dansjes gaan doen.
Maandag stond in het teken van oranje! Nederland moest namelijk de derde wedstrijd voetballen op het WK! In het oranje vertrokken we ’s morgens vroeg al richting het strand. Eerst nog even lekker zwemmen en daarna klaar zitten om naar het voetballen te kijken. Laat de wedstrijd maar beginnen! Helaas haperden de televisies behoorlijk waardoor we de wedstrijd niet helemaal konden volgen, beetje jammer.. Maja Nederland heeft wel gewonnen! ’s Avonds hebben we een taxi genomen richting Willemstad. Hier zijn we natuurlijk gaan kijken naar de gekleurde huisjes en de pondjesbrug.
Dinsdag, de laatste dag is van de mini-vakantie is alweer aangebroken. Pff.. wat gaan vijf dagen toch snel. Gisteren hadden we de pondjesbrug en de gekleurde huisjes by night gezien. Vandaag gaan we ze ook nog even bekijken bij daglicht. Met een busje zijn we richting Willemstad gegaan. Hier hebben we even lekker rondgelopen en natuurlijk een aantal foto’s gemaakt. ’s Middags hadden we nog even lekker de tijd om voor de laatste keer op het strand te liggen en te zwemmen in de zee. Koffertje weer inpakken en weer terug naar Paramaribo. Op de terugweg hadden we nog een tussenlanding op Trinidad. Hier moesten we 45 minuten even wachten. Uiteindelijk landen we dan om kwart over 12 op het vliegveld in Paramaribo. Jiss, we zijn er bijna!! Eenmaal bij de douane aangekomen moesten we een toeristenvisum kopen. Omdat wij er vanuit waren gegaan dat we in Suriname wel met SRD’s (Surinaamse dollars) konden betalen hadden we natuurlijk geen euro’s mee genomen. Wat bleek nu.. moesten we toch met euro’s betalen. Dit hadden we allemaal niet bij ons. Kunnen we dan hier misschien ergens pinnen? Uhh, jawel dat kan wel maar dan krijg je alleen maar SRD’s.. Ja wat heb ik daar nu weer aan. Dus wat moeten we nu doen? Ja, het paspoort moet hier op het vliegveld blijven. Dat ga ik dus echt niet doen kwam het eerste in mij op. Uiteindelijk hadden we geen andere keuze dan het paspoort achterlaten. Met kopieën van het paspoort gingen we dan naar huis. De volgende dag konden we deze ophalen bij het ministerie van binnenlandse zaken in Paramaribo.
Woensdag na stage moesten we dus naar het ministerie van binnenlandse zaken. We liepen het gebouw binnen om ons te melden. De vrouw achter de balie vertelde ons dat we naar een ander pand moesten gaan op de watermolenstraat. De fiets gepakt en hiernaar toe gegaan. Hier waren we dan op het goede adres. Na een kwartier kregen we dan eindelijk onze paspoorten. Dachten we nu lekker naar huis te kunnen gaan, mooi niet dus.. We moesten nog bij de immigratiedienst bij de politie een stempel halen.. Ohhnee he, moeten we hier ook nog naar toe. Dus weer op de fiets naar het volgende pand. Uiteindelijk hadden we dan alles geregeld.
Nog ongeveer 1,5 week en dan vertrek ik weer met het vliegtuig richting Nederland. De tijd vliegt voorbij. Ik kijk er ook wel naar uit om iedereen in Nederland weer te zien! De laatste 1,5 week ga ik nog even flink genieten hier in Paramaribo!

• 27 Juni 2014 - 04:39

Robin:

Het was heerlijk onze vakantie
    Waar we veel momentjes hebben gehad die ik echt niet meer ga vergeten.
    Samen met de anderen maken we er nog twee goede geniet weken van!
    Thankyouu voor het leuke weekend in curacao!
    Je bent een topper!!

Xxxxxxx

• 27 Juni 2014 - 09:16

Lisette:

Fijn dat je de laatste week nog eens echt gaat genieten.
    Volgens mij was deze stage voor jou alleen maar genieten!
    Maar ik ben blij voor jou dat je dit allemaal hebt mee mogen maken. Een ervaring voor het leven!!!
    Tot gauw.

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Het grote avontuur is begonnen!

Maandagmorgen om 5 uur gaat de wekker. Opstaan, aankleden nog even een laatste check om te kijken of ik alles heb en klaar voor vertrek! Het grote avontuur gaat beginnen! Na veel voorbereidingen en inentingen is de dag aangebroken van vertrek. Op naar schiphol om 9 uur in het vliegtuig te zitten. Pap maakte 's morgens nog een grapje dat er een Surinaamse vrouw met een dikke kont naast me kwam zitten and guess what er zat inderdaad en Surinaamse vrouw met een dikke reet in de rij naast nicole. De rit met het vliegtuig ging erg snel. We werden goed verwend door het personeel van de KLM. Een Surinaamse man begon al tegen ons te praten, we hebben goed moeten lachen om wat hij allemaal zei. Surinamers fietsen niet maar witte (Nederlanders) wel omdat ze toch zo opvallen met hun melkflessen is dat niet gevaarlijk.

Na 9 uur in het vliegtuig te hebben gezeten waren we geland en konden we eruit. Bam! Wat een klap toen ik eruit ging, meteen ontzettend warm! Ik moet er echt nog een beetje aan wennen. Robert is ons op komen halen en heeft ons naar het huisje gebracht. Een erg leuk en gezellig huisje! De weg vanuit het vliegtuig naar Paramaribo was al erg indrukwekkend. Gisteravond dachten we nog ff een drankje te gaan doen maar vanwege paasmaandag is alles gesloten. Daarom hebben we besloten om nog gezellig met z'n vijven wat te drinken in ons huisje. Dat was ook gezellig!!

Inmiddels heb ik mijn eerste nacht erop zitten en ik heb goed geslapen . Ik was wel al om 5 uur wakker maar ik denk dat ik nog even moet wennen aan het tijdsverschil.
Robert neemt ons vandaag mee voor een wandeling door Paramaribo en hij brengt ons naar de vreemdelingedienst.

Ik ben erg benieuwd wat er mij nog allemaal te wachten staat. Ik laat het maar gewoon op me afkomen.