Het altijd levendige en bruisende Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Melick - WaarBenJij.nu Het altijd levendige en bruisende Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Melick - WaarBenJij.nu

Het altijd levendige en bruisende Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Anouk

16 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

De afgelopen dagen heb ik toch weer heel veel meegemaakt en beleefd hier in Suriname. Wat een avontuur is het toch. De tijd vliegt voorbij, alweer 8 weken hier!
Dinsdag hadden we nog een lekkere vrije dag in verband met Pinksteren. Wat gaan we eens doen op onze vrije dag? Hmmm moeilijke keuze.. Het wordt wel weer eens tijd om te gaan shoppen dachten we allemaal. ’s Morgens lekker vroeg opstaan nog even lekker zwemmen en rond een uur of half 4 richting de Hermitage mall. Dit is een soort winkelcentrum, het is geopend van 4 tot 9 uur. Bij de Hermitage mall ligt ook de bioscoop. Eerst lekker shoppen en daarna naar de bioscoop was het plan. Vooraf alvast een kaartje kopen voor de film a million ways to die in the west. De bioscoop in Suriname is lekker goedkoop. Voor de film moesten we 9,95 srd betalen wat omgerekend 2,10 euro is. Helemaal niet duur dus! Dat kunnen we wel vaker doen! Daarna lekker shoppen. Van de ene winkel naar de andere winkel, dat had ik al lang niet meer gedaan! Na het shoppen naar de bioscoop. Wow!! Wat was het druk en wat een lange rij.. Even wat drinken en wat lekkers halen nog even wachten in de rij en daarna mochten we dan naar de zaal. Brrrr…. Wat was het koud in die zaal.. Gelukkig hadden andere studenten ons hier in Suriname al gewaarschuwd dat het heel erg koud was en dat je zeker een lange broek en een vest moest meenemen. Eenmaal in de zaal begon de grote verkleedtruc, lange broek aan, dik vest aan, sjaal om. We zijn er klaar voor, laat de film maar beginnen! Eerst allemaal voorfilmpjes voordat de film begon. En daar begon de film dan, huh? Was dit wel de goede film? Nee, het klopte niet! Ze hadden de verkeerde film opgezet! Uiteindelijk werd de goede film opgezet. Ik heb me kapot gelachen in de bioscoop. Het was een erg leuke film en daarbij moesten de mensen in de zaal super hard lachen als er iets grappigs gebeurde in de zaal, waardoor ik ook weer moest lachen. Al met al een hele belevenis.
Woensdagavond was het tijd voor een lekker avondje zingen! Karaoke stond op de planning. Wat een plezier om gewoon lekker te kunnen zingen zonder dat het allemaal netjes hoeft te zijn. Bij de karaoke hebben we de meisjes weer gezien die we ontmoet hebben op Isadau. We hebben even de foto’s uitgewisseld en hebben samen een aantal nummers gezongen. We konden het natuurlijk niet heel laat maken want de volgende ochtend moesten we weer na stage. Om 11 uur waren we dan ook weer thuis en gingen we rustig slapen.
Donderdagmorgen werd ik met een raar gevoel in mijn buik wakker. Opstaan, aankleden, klaarmaken voor stage. Naar onder even de boterhammen smeren. Pfff… ik voelde me echt slecht.. Ik was zo misselijk en had vreselijke hoofdpijn. Na even nagedacht te hebben, heb ik de beslissing genomen om niet naar stage te gaan, ik kon het eigenlijk ook niet aan. Kleren weer uit en weer naar bed. Ik ben meteen weer in slaap gevallen waarna ik rond 11 uur wakker werd. Even opgestaan toch maar even een cracker gegeten en daarna weer terug naar bed. Toen de andere meiden terugkwamen van stage zijn ze mij wat drinken komen brengen en waren ze even komen kijken hoe het met me ging. Ik ben toen even opgestaan om nog een cracker te eten. Daarna ben ik weer naar bed gegaan en heb ik tot 5 uur geslapen. Poehh.. wat kan een mens veel slapen zeg, niet normaal.. Een avondje Havannah stond eigenlijk op de planning, maar dat zat er helaas niet in met zo’n hoofdpijn. In de loop van de avond ging het gelukkig wel al iets beter en heb ik samen met mijn huisgenootjes nog gekaart, erg gezellig!

Vrijdagmorgen was ik gelukkig weer een stuk fitter. Nog een heel klein beetje hoofdpijn maar over het algemeen ging het goed. Vroeg opstaan, om eens even een ochtend aan school te werken. Kim en Nicole waren ’s morgens vroeg al op trip vertrokken tot en met maandag. Tot 2 uur hebben we even lekker kunnen knallen voor school, jaja dat hoort er hier in Suriname toch ook nog een beetje bij. Het schoolwerk moet natuurlijk niet vergeten worden. Michèlle kwam rond 2 uur bepakt en bezakt naar ons toe. Michèlle was namelijk onze logeé voor 2 nachten. Haar andere huisgenootjes waren op trip. Vrijdagmiddag stond natuurlijk ik het teken van oranje!! Nederland moest tegen Spanje voetballen. Thuis al helemaal klaar gemaakt in het oranje om de voedbalwedstrijd te kunnen kijken bij het vat. Eenmaal aangekomen bij het vat was het al super druk. Even een djogo bestellen (liter bier) waar we samen van kunnen drinken en de wedstrijd kan beginnen!! Wat een sfeer! Iedereen stond te juichen en te springen het was erg gezellig. Lichtelijk aangeschoten gingen we dan ook richting jiji’s iets te gaan eten. Na het eten zijn we naar huis gegaan om ons op te frissen om vervolgens weer terug naar het vat te gaan om te salsadansen. Het was een erg gezellige avond.
Wat was de planning voor zaterdag? Eerst even afwachten wat het weer zou doen. Het was behoorlijk bewolkt. Daarom hebben we de keuze gemaakt om voor de tweede keer deze week naar de Hermitage mall te gaan. Omdat de bioscoop hier in Suriname toch goedkoop is gingen we ook voor de tweede keer deze week naar de bioscoop. In plaats van een taxi gingen we deze keer met de bus. Eenmaal aangekomen bij de bushalte was de bus eigenlijk al helemaal boem vol, maar nee wij konden er nog makkelijk bij. Even de klapstoeltjes omlaag en de zitplaatsen voor ons waren geregeld. Als iemand ergens eruit moest, moest hij op een knop drukken. De bus stopte onmiddellijk, het kwam dus wel eens voor dat we om de paar meter moesten stoppen. Voor deze zeer indrukwekkende 20 minuten durende busreis moesten we omgerekend 0.27 eurocent betalen. Poehh, dat is wel heel veel he! ’s Avonds hebben we lekker zelf gekookt en daarna heeft Michèlle ons een nieuw kaartspel aangeleerd. We hadden de keuze gemaakt om niet op stap te gaan omdat we de dag erna naar de kerk wilden gaan, dus moesten we het maar niet te laat maken. Doordat het kaarten zo leuk was waren we de tijd helemaal vergeten, waardoor we pas rond 2 uur in ons bed lagen. Oepsie, toch een beetje laat.
Zondagmorgen om 8 uur ging de wekker. Eerste even aankleden en klaarmaken en daarna naar onder om het ontbijt klaar te maken. De croissantjes even in de oven, eitjes laten koken en smullen maar! Heerlijk om toch iedere zondag zo’n lekker ontbijtje te eten, dat doet me dan weer echt aan thuis denken. Na het ontbijt zijn we naar de houten kathedraal gegaan om een mis bij te wonen. Eerst even een kaarsje aansteken voor mijn lieve oma en voor mijn papa omdat het vandaag vaderdag is. Dit was voor mij toch wel even een moeilijk moment. Wat me erg opviel was dat de gemiddelde leeftijd van de kerkgangers zo rond de 30-35 jaar lag. Hele jongen mensen zaten in de kerk. Er waren ook veel gezinnen in de kerk met kleine kinderen. Ik stond ervan versteld hoe rustig deze kinderen waren gedurende de 1,5 uur durende kerkdienst. Tijdens de kerkdienst werd er ontzettend veel gezongen, de pastoor zelf zong heel veel maar er was ook nog een apart kinderkoor aanwezig wat zong. Erg mooi om naar te luisteren. De pastoor zelf had een erg prettige stem om naar te luisteren waardoor de kerkdienst alles behalve saai was. Na de dienst ging de pastoor buiten staan en gaf hij iedereen die de dienst had bijgewoond een hand. Het was een hele mooie ervaring om naar de kerk te gaan waarin ik soms toch ook wel even een brok in mijn keel had.
Na de kerkdienst hebben we even de groente gehaald op de plaatselijke markt die er elke zondag is. Daarna hebben we onze bikini’s aangedaan om te gaan zwemmen. Voor het zwemmen zijn we bij de waterkant gaan lunchen. Tussen de locals in zaten we daar te lunchen. Lunchen in Suriname is geen broodje eten ofzo , maar bami en nasi met baka bana’s (gebakken bananen) en cassave. Voor omgerekend 2 euro hadden we onze buik helemaal vol. Na het lunchen zijn we lekker gaan zwemmen. Onze logeé is inmiddels weer terug naar haar eigen huisje en er is helaas alweer bijna een einde gekomen aan dit heerlijke weekend. Nu moest ik wel zeggen dat ik ook een mooi vooruitzicht heb voor volgend weekend. Vrijdag vertrek ik namelijk samen met Robin naar Curaçao. Daar heb ik toch ook wel heel veel zin in! Weer iets om naar uit te kijken.
Tot de volgende keer!!

  • 16 Juni 2014 - 08:14

    Lisette:

    Ha Anouk,
    Wat heb jij toch een onwijs leuke stage!
    Er is bij jullie wel elke dag iets te beleven.
    Groot gelijk, geniet er maar van.
    groetjes
    Lisette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Het grote avontuur is begonnen!

Maandagmorgen om 5 uur gaat de wekker. Opstaan, aankleden nog even een laatste check om te kijken of ik alles heb en klaar voor vertrek! Het grote avontuur gaat beginnen! Na veel voorbereidingen en inentingen is de dag aangebroken van vertrek. Op naar schiphol om 9 uur in het vliegtuig te zitten. Pap maakte 's morgens nog een grapje dat er een Surinaamse vrouw met een dikke kont naast me kwam zitten and guess what er zat inderdaad en Surinaamse vrouw met een dikke reet in de rij naast nicole. De rit met het vliegtuig ging erg snel. We werden goed verwend door het personeel van de KLM. Een Surinaamse man begon al tegen ons te praten, we hebben goed moeten lachen om wat hij allemaal zei. Surinamers fietsen niet maar witte (Nederlanders) wel omdat ze toch zo opvallen met hun melkflessen is dat niet gevaarlijk.

Na 9 uur in het vliegtuig te hebben gezeten waren we geland en konden we eruit. Bam! Wat een klap toen ik eruit ging, meteen ontzettend warm! Ik moet er echt nog een beetje aan wennen. Robert is ons op komen halen en heeft ons naar het huisje gebracht. Een erg leuk en gezellig huisje! De weg vanuit het vliegtuig naar Paramaribo was al erg indrukwekkend. Gisteravond dachten we nog ff een drankje te gaan doen maar vanwege paasmaandag is alles gesloten. Daarom hebben we besloten om nog gezellig met z'n vijven wat te drinken in ons huisje. Dat was ook gezellig!!

Inmiddels heb ik mijn eerste nacht erop zitten en ik heb goed geslapen . Ik was wel al om 5 uur wakker maar ik denk dat ik nog even moet wennen aan het tijdsverschil.
Robert neemt ons vandaag mee voor een wandeling door Paramaribo en hij brengt ons naar de vreemdelingedienst.

Ik ben erg benieuwd wat er mij nog allemaal te wachten staat. Ik laat het maar gewoon op me afkomen.

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2014

last week in Suriname!

01 Juli 2014

Voor de allerlaatste keer de jungle in!

27 Juni 2014

Zon, zee strand. Even weg uit Paramaribo

27 Juni 2014

Zon, zee strand. Even weg uit Paramaribo

16 Juni 2014

Het altijd levendige en bruisende Paramaribo
Anouk

20 jaar oud, 11 welen stage in Suriname

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 10457

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 08 Juli 2014

Het grote avontuur is begonnen!

Landen bezocht: