Normal life in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Melick - WaarBenJij.nu Normal life in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Melick - WaarBenJij.nu

Normal life in Suriname

Door: Anouk van Melick

Blijf op de hoogte en volg Anouk

17 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

De tweede week stage kon ik dan eindelijk beginnen met het geven van lessen. Maandagochtend om 10 over 8 begon dan ook mijn eerste les. Het voelde weer net zo alsof ik voor de allereerste keer les moest gaan geven. Rekenen stond er op de planning. Alle sommen had ik vooraf goed doorgenomen, zodat er niks fout kon gaan. Ik ben er klaar voor! Als eerste heb ik bij de kinderen het stilte-teken geïntroduceerd. Ik merkte aan de kinderen dat ze hier erg enthousiast over waren. Ik merkte meteen dat dit teken goed helpt, ik had heel snel alle aandacht van de leerlingen. De les verliep prima en de kinderen waren erg actief en betrokken bij de les. Wat me hier in Suriname heel erg opvalt is dat de kinderen veel respect hebben. Ze praten altijd met twee woorden. Als ik een leerling bijvoorbeeld iets zeg krijg ik altijd als antwoord terug: ‘’ja juf.’’
Dinsdag en woensdag, de leerkracht van de klas had verlof, er moest dus een vervanger komen. Dinsdag eenmaal aangekomen op stage was het lokaal nog dicht. De lokalen worden hier trouwens dichtgemaakt met een hangslot. Na de vlaggenparade was het lokaal nog steeds dicht. Ik heb vervolgens maar een leerling van de klas naar het hoofd van de school gestuurd op de sleutel te halen. Toen kon ik dan eindelijk met de kinderen de klas in. De kinderen begonnen zoals gewoonlijk weer meteen met zingen. 20 minuten later kwam er dan eindelijk een vervanger aan. Er was alleen een klein probleempje, hij kon niet in de kast waar alle spullen lagen. De sleutel van deze kast heeft namelijk alleen de lerares van de klas. Ik had toevallig het boek en de handleiding van taal bij me. Deze les heb ik dus als eerste gegeven. De vervanger ging even met de parallelleerkracht overleggen om te kijken hoe ze dit probleem gingen oplossen. Met een beetje improviseren zijn we de dag dan ook doorgekomen. Het laatste uur wist de vervanger niet meer wat hij moest doen. Het laatste uur heb ik dan ook met de leerlingen verschillende spelletjes gespeeld.
Woensdag was er nog steeds geen sleutel. We hebben de boeken geleend van de parallelklas waardoor we de dag uiteindelijk goed zijn doorgekomen.
Donderdag, vandaag alweer de laatste stagedag van de week, wow wat gaat het hier snel! Ik heb amper het idee dat ik naar school toe ga. De tijd vliegt. Vandaag heb ik de kinderen een stelopdracht gegeven. De kinderen waren redacteur van de krant. Ze moesten zelf een stukje schrijven voor in de krant over een gebeurtenis op school. De kinderen vonden het een erg leuke opdracht, ze waren super betrokken en enthousiast.
Gisteravond zijn we naar een karaokebar geweest. Het was echt super leuk om gewoon met de muziek mee te zingen. We hebben ons kostelijk geamuseerd. Rond 1 uur gingen we nog naar touche, dit is een discotheek. Er was nog helemaal niks te doen, rond half 2 kwamen er wat meer mensen. Het uitgaansleven begint hier overal pas heel laat. Rond half 2 begint het meestal pas.
Maandag ben ik hier alweer 4 weken. Zoals ik eerder al zei, de tijd vliegt hier echt voorbij. Ik ben al bijna een maand hier! Ongelofelijk. We hebben best wel een relax leven hier. ’s Morgens even naar school, om 1 uur zijn we alweer thuis. ’s Middags even een paar lessen voorbereiden maar daarna hebben we weer alle tijd voor onszelf. Even lekker zwemmen, heerlijk.
Door de week koken we zelf. Het koken wisselen we steeds af. Met z’n tweeën wordt er elke keer gekookt, iemand anders wast af. Het zelf koken bevalt me erg goed. Thuis heeft mam het eten meestal al klaar als ik thuis kom, hier moet ik het zelf nog doen. Ik vind het erg leuk om dit allemaal te leren hier in Suriname.

  • 18 Mei 2014 - 07:49

    Lisette:

    Wow, klinkt echt relaxed.
    Wat maken wij ons dan toch druk op de scholen in Nederland!
    Ik krijg bijna zin om daar te beginnen!
    En nog genoeg vrije tijd om leuke dingen te doen.
    Geniet er maar van.
    Groetjes

  • 20 Mei 2014 - 20:01

    Gerry:

    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt op die school en nog genoeg vrije tijd over om te relaxen!
    Oma vond het weer erg fijn om je te zien en te horen.
    We hebben zaterdag goed op Maarten gepast.
    liefs, Gerry

  • 26 Mei 2014 - 15:49

    Wim Huskens:

    Anouk ik heb het verhaal gelezen volgens mij kom je niet meer terug
    het is daar beter als in Melick.

    Veel Groetjes van Wullemke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Het grote avontuur is begonnen!

Maandagmorgen om 5 uur gaat de wekker. Opstaan, aankleden nog even een laatste check om te kijken of ik alles heb en klaar voor vertrek! Het grote avontuur gaat beginnen! Na veel voorbereidingen en inentingen is de dag aangebroken van vertrek. Op naar schiphol om 9 uur in het vliegtuig te zitten. Pap maakte 's morgens nog een grapje dat er een Surinaamse vrouw met een dikke kont naast me kwam zitten and guess what er zat inderdaad en Surinaamse vrouw met een dikke reet in de rij naast nicole. De rit met het vliegtuig ging erg snel. We werden goed verwend door het personeel van de KLM. Een Surinaamse man begon al tegen ons te praten, we hebben goed moeten lachen om wat hij allemaal zei. Surinamers fietsen niet maar witte (Nederlanders) wel omdat ze toch zo opvallen met hun melkflessen is dat niet gevaarlijk.

Na 9 uur in het vliegtuig te hebben gezeten waren we geland en konden we eruit. Bam! Wat een klap toen ik eruit ging, meteen ontzettend warm! Ik moet er echt nog een beetje aan wennen. Robert is ons op komen halen en heeft ons naar het huisje gebracht. Een erg leuk en gezellig huisje! De weg vanuit het vliegtuig naar Paramaribo was al erg indrukwekkend. Gisteravond dachten we nog ff een drankje te gaan doen maar vanwege paasmaandag is alles gesloten. Daarom hebben we besloten om nog gezellig met z'n vijven wat te drinken in ons huisje. Dat was ook gezellig!!

Inmiddels heb ik mijn eerste nacht erop zitten en ik heb goed geslapen . Ik was wel al om 5 uur wakker maar ik denk dat ik nog even moet wennen aan het tijdsverschil.
Robert neemt ons vandaag mee voor een wandeling door Paramaribo en hij brengt ons naar de vreemdelingedienst.

Ik ben erg benieuwd wat er mij nog allemaal te wachten staat. Ik laat het maar gewoon op me afkomen.

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2014

last week in Suriname!

01 Juli 2014

Voor de allerlaatste keer de jungle in!

27 Juni 2014

Zon, zee strand. Even weg uit Paramaribo

27 Juni 2014

Zon, zee strand. Even weg uit Paramaribo

16 Juni 2014

Het altijd levendige en bruisende Paramaribo
Anouk

20 jaar oud, 11 welen stage in Suriname

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 10480

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 08 Juli 2014

Het grote avontuur is begonnen!

Landen bezocht: